Steijlen, Prof. dr. Fridus

Fridus Steijlen is bijzonder hoogleraar ‘Molukse Migratie en Cultuur in Comparatief Perspectief’ aan de Vrije Universiteit Amsterdam en senior onderzoeker op het terrein van postkoloniale migratie vanuit Indonesië en op dat van het dagelijkse leven in het huidige Indonesië. Hij is coördinator van het audiovisuele project ‘Recording the Future’. Dit is een ambitieus longitudinaal data genererend onderzoeksproject dat een audiovisueel archief over het dagelijkse leven in Indonesië oplevert. Hij is tevens betrokken bij het Computational Humanities project Elite Network Shifts. Momenteel werkt hij aan een boek over Indische organisaties in Nederland dat in 2015 zal verschijnen.

Fridus Steijlen studeerde antropologie, met als specialisatie Molukkers in Nederland, aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn afstuderen werkte hij onder andere bij de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. In 1996 verkreeg hij zijn Doctoraat aan de Universiteit van Amsterdam op basis van een proefschrift over de geschiedenis van het Moluks nationalisme in Nederland. Hierna werkte hij aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam totdat hij coördinator werd van de Stichting Mondelinge Geschiedenis Indonesië. In 2002 werd hij onderzoeker bij het KITLV.

Stejilen was senior onderzoeker in een door de overheid gefinancierd historisch onderzoek naar Molukkers in Nederland, dat gecoördineerd werd door het Moluks Historisch Museum te Utrecht. Dit onderzoek resulteerde in 2006 in een standaardwerk over de Molukse geschiedenis in Nederland. Tussen 2005 en 2008 was Steijlen verantwoordelijk voor het Indisch Knooppunt, waarin een digitale onderzoeksgids werd gecombineerd met interviews over Indische organisaties. Steijlen is regelmatig betrokken bij oral history trainingen in Nederland en Indonesië.

Geselecteerde publicaties

‘Indo-European Pasar Malam, Identity and Performance in the Netherlands’, in: eds Barbara Hatley & Brett Hough, Performing Contemporary Indonesia. Celebrating Identity, Constructing Community, pp. 203-220. Leiden, Brill, 2015.

‘Pasar Malam Indo-Eropa Identitas dan pertunjukan kebudayaan di belanda’, in: eds Barbara Hatley, G. Budi Subandar & Yustina Devi Ardhiani, Seni Pertunjukan Indonesia Pasca Orde Baru, pp. 245-266. Yogyakarta, Universitas Sanata Dharma, 2014.

‘Kollektief Muziek Theater’s Repositioning of Moluccan Issues’, in: B. Barendregt. & E. Bogaerts (eds.), Recollecting Resonances; Indonesian-Dutch Musical Encounters, pp.319-337. Leiden: Brill, 2013.

‘Closing the “KNIL chapter”: A key moment in identity formation of Moluccans in the Netherlands’, in: U. Bosma (ed.), Postcolonial immigrants and identity formations in the Netherlands, pp. 117-134. Amsterdam: IMISCOE/Amsterdam University Press, 2012.

(With Sheri Lynn Gibbings), ‘Colonial figures; Memories of street traders in the colonial and early post-colonial periods’, Public History Review 19:63-85, 2012.

To the memory of comrades; Personal remembrance of Dutch war dead in Southeast Asia, 1942-45’, Public History Review 16:64-77, 2009.

(With Henk Smeets), In Nederland gebleven; De geschiedenis van Molukkers 1951-2006. Amsterdam: Bert Bakker, 2006.