Martens, Dr. Emiel

Emiel Martens is een postdoctorale onderzoeker werkzaam op het gebied van de Caribbean (Media) Studies. Zijn belangrijkste onderzoeksproject, getiteld ‘Welcome to Paradise Island: The Rise of Jamaica’s Cine-Tourist Image’, ontsluit de verweven geschiedenis van film en toerisme in Jamaica tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw.

Martens studeerde aan de Universiteit van Amsterdam cum laude af in zowel mediastudies als sociale geografie en behaalde zijn Ph.D in mediastudies aan dezelfde universiteit. Hij heeft uitgebreid onderzoek verricht in het veld van postkoloniale filmstudies met een bijzondere belangstelling voor de geschiedenis en de praktijk van de film(maken) in het Caribisch gebied. In 2006 was Martens een visiting fellow aan het Caribische Instituut voor Media en Communicatie (CARIMAC) aan de University of the West Indies in Kingston, Jamaica.

Naast zijn functie bij het ​​KITLV, is Martens Docent Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, bestuurslid van de Netherlands Association for Latin American and Caribbean Studies (NALACS) en trainer bij Scope, een loopbaanadviesbureau gericht op jonge (academische) professionals. Daarnaast is hij de oprichter en voorzitter van Caribbean Creativity, een non-profit organisatie gewijd aan de bevordering van Caribische cinema, en mede-eigenaar van Gasten in je Gezicht, een creatieve schrijverscollectief en mediabureau gespecialiseerd in content marketing voor kleine bedrijven, organisaties, instellingen en individuen.

Geselecteerde publicaties

‘A parradox in Caribbean cinema? An interview with minimal movie filmmaker Pim de la Parra, pragmatic dreamer from Suriname’, in: D. Hambuch, J. White and U. Fendler (eds.), Imaginations: Journal of Cross-Cultural Image Studies. Edmonton: University of Alberta, forthcoming.

‘Independent documentary filmmaking in Jamaica: An interview with Esther Figueroa’, in: K. Wilson and A. Traverso (eds.), Social Identities: A Journal for the Study of Race, Nation and Culture 19.3-04: 440-453. Routledge, 2013.

‘Maori on the silver screen: The evolution of indigenous feature filmmaking in Aotearoa/New Zealand’, International Journal of Critical Indigenous Studies 5.1, 2012.

‘Jamaican film icons: Interviews with Carl Bradshaw and the late Charles Hyatt’, in: P. Mohammed (ed.), Caribbean Intransit: A Caribbean Arts Journal 1: 80-86, 2011.

Once Were Warriors: The aftermath – The controversy of OWW in Aotearoa New Zealand. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007.